Rodzina p.Kurlejów - Jawa 350 Ogar

     

Historia marki JAWA sięga XIX wieku. Firma prowadziła działalność przed wojną produkując całą gamę produktów, aby po II Wojnie Światowej zasłynąć w szczególności produkcją motocykli. W 1948 roku wprowadzono dwucylindrowe motocykle z dwusuwowym silnikiem o pojemności 350 cm3. Dwucylindrowa „350” bazowała na mniejszych modelach. W 1954 roku wprowadzono kolejne modele w klasach pojemnościowych 250 i 350 cm3 - oznaczone jako JAWA - EZ 353 i 354.

Prezentowany motocykl to JAWA 350 OGAR. Należy do rodziny państwa Kurlejów od 1954 roku. Wtedy to Pan Edward Kurlej, pracownik Huty Stalowa Wola otrzymał ją na talon w nagrodę za swoją pracę. Wtedy w latach pięćdziesiątych takie motocykle były marzeniem wszystkich ludzi, zwłaszcza że marka Jawa była legendą, a czeskie motocykle uważano za luksusowe i nieosiągalne. Pan Edward już wtedy zajmował się remontami rowerów, motocykli i samochodów, stąd wiedział jak właściwie zając się pojazdem. Wraz z grupą entuzjastów przy klubie LOK brał czynny udział w rajdach na ziemi rzeszowskiej i sandomierskiej. Kiedy w Stalowej Woli zaczął działać Automobilklub Stalowa Wola, pod jego sztandarem wygrywał rajdy szosowe i terenowe. Potwierdzeniem tych osiągnięć są do dzisiaj zachowane w rodzinie pamiątki i dyplomy. Wśród nich możemy zobaczyć: Dyplom za zajęcie II miejsca w wyścigu ulicznym o „Błękitną wstęgę miasta Rzeszowa", czy Dyplom Zrzeszenia Sportowego Gwardia w Rzeszowie. To nie wszystkie wyróżnienia. Wiele pamiątek z owych wyścigów podczas kilku dziesięcioleci zaginęła. Większość z nich została w pamięci, tak jak wyprawa Jawą do Czechosłowacji na fabryczny tor, gdzie odbywały się rajdy z udziałem międzynarodowych ekip. Nadmienić należy że wtedy prezentowana Jawa prowadziła wózek boczny i całą trasę w dwie strony pokonała o własnych siłach. W latach 80–tych na motocyklu zaczął startować syn Pana Edwarda - Tadeusz. On również kontynuował rodzinną tradycję startując na rajdach szosowych i terenowych w Rzeszowie, Stalowej Woli czy Turbi. Do dziś zachował w swoim garażu terenową oponę na której przejechał niejeden wyścig.

Dzisiaj Jawa jest już na emeryturze i czasami pozwala swojemu właścicielowi prowadzić się w „niedzielne” przejażdżki. Staranność i troska właścicieli pozwoliło motocyklowi dotrwać do naszych czasów w stanie praktycznie oryginalnym. Kilka detalów jakie są nieoryginalne wynika z eksploatacji. Lakier i elementy chromowane zostały nałożone jeszcze w latach pięćdziesiątych, a pojazd pracuje na oryginalnych cylindrach. Wielkie uznanie należy się rodzinie p. Kurlejów, że dzięki swojej sportowej pasji napisały tak piękną historię rajdów i wspomnień. Uznanie należy się także za zachowanie tego pojazdu w tak pięknym stanie do naszych czasów.

 


Edward Kurlej i syn Tadeusz
na Jawie 350 Ogar


Ford Eifel- pierwszy pojazd
rodziny p.Kurlejów

Jawa 175- kolejny pojazd
rodziny p.Kurlujów
 

E.Kurlej w towarzystwie właścicieli motocykli ze Stalowej Woli

Grupa motocyklistów
na lotnisku w Turbii

E.Kurlej podczas wyścigów
 

E.Kurlej na trasie wyścigu

Tuż przed wyścigiem ulicami
Stalowej Woli

Przejazd motocykli ulicami
Stalowej Woli
 

Przejazd motocykli ulicami
Stalowej Woli

Przejazd motocykli ulicami
Stalowej Woli

Zaparkowane motocykle
stanowiły niemałą atrakcję
 

Dyplom za zdobycie 1 miejsca w klasie 350 cm3 w III Eliminacji wyścigowej Okręgu rzeszowskiego (1954r.)

Dyplom za zdobycie 3 miejsca w klasie 125 cm3 w Rajdzie Motocyklowym (1954r.)

Dyplom za zdobycie II miejsca w klasie 125 cm3 w Ulicznym Wyścigu Motocyklowym (1955r.)
 
 

 

Copyright © 2005 Dawids