Paweł - WFM M06

 

       W latach pięćdziesiątych działające w Warszawie Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego prowadziło niemal wszystkie prace rozwojowe w zakresie pojazdów samochodowych. W BKPMot. działał również Oddział Motocyklowy. W 1952 roku opracowano tu dokumentację nowoczesnego motocykla klasy 125 mającego w przyszłości zastąpić przestarzały już model M04.

Pierwszy motocykl oznaczony symbolem M06 został zbudowany na przełomie lat 1952/1953, a jego badania rozpoczęto wiosną 1953 roku. W prototypie zastosowano nową ramę, nowe zawieszenie kół i hamulce, a także nowy silnik S-02. Niestety ówczesne możliwości naszego przemysłu nie pozwoliły na wdrożenie tej konstrukcji do produkcji gdyż była ona zbyt skomplikowana i kosztowna.

Wspólnymi siłami w BKPMot. i WFM rozpoczęto pracę nad uproszczoną wersją motocykla M06. Zrezygnowano z nowego silnika, poprzestając jedynie na niewielkiej modernizacji dotychczasowej jednostki napędowej S-01. W nowej ramie wykorzystano ceowe profile blaszane z ramy SHL. Przednie belki ramy miały profil rozszerzający się ku górze, natomiast tylna część ramy stanowiła podstawę siodła, a jednocześnie była oparciem dla górnych punktów mocowania elementów resorujących. Koło tylne było prowadzone na wahaczu wleczonym wykonanym z zamkniętych profili stalowych o przekroju prostokątnym. Zbiornik paliwa o nowym kształcie miał pojemność 12,5 dm3, a na jego górnej powierzchni zamontowano bagażnik ramkowy. Nowością było zastosowanie dwupoziomowego siodła kanapowego. To właśnie ta wersja modelu M06 została skierowana do produkcji w WFM.

Prosta konstrukcja motocykla pozwoliła na stosunkowo szybkie przygotowanie produkcji i już pod koniec 1954 roku wykonano w WFM serię informacyjną w liczbie 92 egzemplarzy, natomiast w lutym 1955 roku ruszyła produkcja seryjna. Typowym kolorem dla motocykli WFM był kolor wiśniowy. Warszawska Fabryka Motocykli w szybkim czasie stała się największym dostawcą motocykli na rynek krajowy, a modele M06 najpopularniejszymi jednośladami.

Prezentowana na fotografiach WFM M06 pochodzi z 1961 roku i należy do Pawła Śnieżka. Jak podkreśla właściciel motocykl przejęty został w czynie społecznym od kolegi, gdyż miał iść na złom. Dziś odremontowana i wymalowana „wuefemka” jest w doskonałym stanie technicznym i mimo swojego wieku nadal zachwyca prostotą wykonania.

Zimą 2007 roku zachwycony motocyklem amator zabytkowych jednośladów ukradł WFM-kę nocą z garażu właściciela. Po niespełna półrocznych poszukiwaniach dzięki ogromnemu zaangażowaniu niżańskiej policji udało się odzyskać pojazd.

Właściciel składa ogromne podziękowania wszystkim osobom, które przyczyniły się do odnalezienia motocykla!

 


 

Copyright © 2005 Dawids