Jan - WSK M21 W2

 

           Decyzja o likwidacji produkcji motocykli w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych jednocześnie narzucała na świdnicką WSK obowiązek pełnego pokrycia zapotrzebowania na jednoślady w klasach 125 i 175 cm3

           Na początku 1970 roku w Zakładzie Doświadczalnym WSK przystąpiono do prac nad nową zunifikowaną rodziną motocykli opartych na jednym typie podwozia. Motocykle te otrzymały oznaczenie M21, a konstruktorem prowadzącym był mgr iznż. Jerzy Rebajn. Podstawą tej konstrukcji była nowa rama opracowana przez inż. Stanisława Czobota. Rama ta oznaczała się dużą sztywnością  i mniejszą masą niż rama dotychczas stosowana. Przystosowanie jej do różnych silników polegało na zmianie kilku wsporników. Modernizacji uległy zawieszenia obu kół. W teleskopowym zawieszeniu przednim przyjętym z modelu M06 B1 zastosowano inne sprężyny o bardziej miękkiej charakterystyce oraz zderzaki gumowe zabezpieczające przed dobijaniem. W dolnej półce widelca wbudowano zamek kierownicy. Alternatywnym rozwiązaniem był wzmocniony widelec teleskopowy z obiema półkami wykonanymi ze stopu lekkiego. Był on pozbawiony górnych osłon i wymagał stosowania innej obudowy reflektora i innego sposobu mocowania.

           Projekt plastyczny sylwetki nowego motocykla opracował prof. Cezary Nawrot z warszawskiej ASP. W 1970 roku zbudowano pierwsze prototypy i rozpoczęto ich intensywne badanie. Najprostszym modelem był motocykl klasy 125 cm3 któremu nadano oznaczenie M06 B3, mimo że zbudowano go na podwoziu typu M21. Klasę 175 cm3 reprezentował motocykl M21 W2. Od modelu B3 różnił się mniejszą kierownicą, ozdobnymi gumami na zbiorniku, inaczej obszytym siedzeniem i oczywiście silnikiem. Produkcję tego modelu rozpoczęto w kwietniu 1972 roku. Cenę motocykla ustalono na 13 500 zł.

           Na bazie skromnego motocykla powstała piękna wersja eksportowa M21 W2-Ex oraz modele sportowe S1 i S2. W 1974 roku "wueskę" nieco zmodernizowano- pojawiła się elektryka z jednym akumulatorem (wcześniej dwa), nowe lampy i stacyjka oraz inne szczegóły. Na bazie M21 powstała "ptasia rodzina": Dudek, Perkoz i najbardziej znany Kobuz.

           Moja WSK to model M21 W2 klasy 175, w nieco nowszym wydaniu z 1976 roku. Motor zakupiłem ostatnio w stanie widocznym na zdjęciach z kilkoma drobnymi  defektami technicznymi, które właśnie usuwam.

 

 
 

 

Copyright © 2005 Dawids