Łukasz - IMZ M-72

 

        IMZ M-72 produkowany był w Związku Radzieckim od 1941 roku do końca II wojny światowej, jak również po wojnie. Przeznaczeniem motocykla była służba w Armii Czerwonej. Ten ciężki motor pochodził w linii prostej od niemieckiego BMW R-71. Do zakończenia produkcji fabrykę IMZ opuściło około trzech milionów "Emek", z których większość wyposażona była w wózki boczne. M-72 był  bazą do powstania takich konstrukcji jak: Ural, Dniepr, MW-750 czy K-750.

         Konstrukcja silnika jak i całego układu napędowego motocykla IMZ M-72 jest identyczna jak w motocyklu BMW R-71. Silnik jest 2-cylindrowy, 4-suwowy, z przeciwległymi cylindrami leżącymi (silnik typu "boxer"). Ma on pojemność 750 cm3 i osiąga moc 22 KM przy 4900 obr/min. Z silnikiem współpracuje 2-tarczowe suche sprzęgło umieszczone w kole zamachowym. Skrzynia przekładniowa ma cztery biegi w przód i jeden wsteczny, który sprawia, że motocykl jest pojazdem dającym sobie rade  w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach.

        Konstrukcja wózka bocznego jest ramowa i składa się z ramy nośnej oraz nadwozia wykonanego z blachy. Rama jest spawana z rur. Nadwozie jest zawieszone na gumowych resorach, a jego drgania tłumi hydrauliczny amortyzator dwustronnego działania.

       Motocykl prezentowany na zdjęciach należy do miłośnika radzieckich bokserów- Łukasza. Jest to już jego druga "emka" tym razem w wersji wojskowej. Motor ten został odrestaurowany od podstaw przez samego Łukasza. Właściciel włożył w remont ogrom pracy i sporą część swojego życia, jednak widok tak pięknie odrestaurowanego motocykla wynagradza trud poniesionej pracy. Dzisiaj "emka" potrafi zrewanżować się bezawaryjną eksploatacją i przyjemnością z każdego przejechanego kilometra.

 
 

 

 

 

Copyright © 2005 Dawids