Bogusław - Simson Awo Sport

     

Motocykle Awo produkowane były w latach 1950-1961 w państwowych zakładach "(VEB) Farzeug und Geratewerk Simson" w Suhl w NRD. Wytwarzano je w dwóch wersjach: Tourist i Sport. Miały one silniki czterosuwowe OHV 250 cm3 o mocy 14 KM, zapłon z iskrownika oraz napęd na tylne koło przenoszony wałkiem.

Egzemplarz posiadany przeze mnie to Sport z 1959 roku. Chociaż nazywano ten model sport, ze sportem nie miał nic wspólnego oprócz kanału dolotowego w głowicy pod kątem (co było stosowane tylko w takich cudach techniki jak: Brough Superior, Vincent HRD czy Norton Manx) oraz agrafkowych sprężyn zaworowych. W historycznym skrócie Awo Tourist było kopią powojennego modelu BMW R25. Dokładna historia Awo była nie raz opisywana w „Świecie Motocykli” i tam można znaleźć wszystkie potrzebne informacje.

Na swojego Awo natrafiłem sprzątając piwnicę mojej ciotki w Raciborzu na Śląsku w 1997r. Stał w sąsiedniej piwnicy. Kupiłem go od pierwszego właściciela za niewielkie pieniądze. Miał przejechane 60 000 km i był w stanie oryginalnym- oryginalne resztki szparunków i chromów. Właściciel zaklinał się na wszystkich świętych, że nigdy nie rozbierał silnika ani skrzyni (po rozebraniu okazało się, że w środku są polskie łożyska). Remont trwał do 2001 roku. Motocykl nie jest jednak w 100% oryginalny, ponieważ powinien posiadać na obręczach paski szerokości 2 cm takiego koloru jak na baku oraz… oryginalnie nie było polerki silnika. Od remontu do dzisiaj zrobiłem nim 26 000 km. Co do osiągów 90-100 km/h to szczyt możliwości silnika, spalanie oscyluje w granicy 3,5-4 litrów. Każdego roku aktywnie jeżdżę na liczne zloty oraz rajdy pojazdów zabytkowych i mogę po pięciu latach eksploatacji powiedzieć, że jest to bardzo wierny i bezawaryjny zabytek (pod warunkiem, że się go profesjonalnie wyremontuje).

Nie będę rozpisywał się na tematy związane z remontem i techniką w Awo, ponieważ zabrakło by miejsca na całej stronie, ale chętnie udzielę bezinteresownej pomocy i porady technicznej każdej osobie, która tylko o to poprosi, a ma problemy z remontem swojego staruszka.

Rajdy pojazdów zabytkowych na których byłem:
I Lubelski Rajd Weteranów Szos maj 2005 więcej>>
VII Bieszczadzki Rajd Pojazdów Zabytkowych Zagórz sierpień 2005 więcej>>
VIII Bieszczadzki Rajd Pojazdów Zabytkowych Zagórz sierpień 2006 więcej>>
IV Rajd Szlakiem Staropolskiego Żelaza w Chlewiskach sierpień 2006 więcej>>
VI Ogólnopolski Rajd Pojazdów Zabytkowych Szlakiem Walk nad Bzurą Kutno wrzesień 2007 więcej>>

Bogusław Paterek bogus-paterek@o2.pl

 
 
 
 

Copyright © 2005 Dawids