Paweł - MW 750

 

Przed II wojną światową opracowano w Niemczech serię bardzo dobrych motocykli z silnikami typu boxer. W ramach rozliczeń miedzy Niemcami, a Związkiem Radzieckim konstrukcja trafiła do rosyjskich fabryk. W ZSRR rozpoczęto produkcję tego motocykla w Irbickiej Fabryce Motocykli pod nazwą M-72. Ewolucja konstrukcji spowodowała że z tego motocykla powstał ciężki wojskowy motor MW 750.

            Na specjalne życzenie Armii Czerwonej przystosowano go do napędu koła wózka bocznego, zwiększające jego właściwości terenowe, co osiągnięto montując mechanizm różnicowy do przekładni napędzającej tylne koło, zwolnicę przy kole wózka oraz dodatkowy wał napędowy. Późniejsze egzemplarze wyposażane były także w karabin i kasetę na magazynki zapasowe montowaną w bagażniku.

            MW-750 w okresie swej produkcji był stale modernizowany w miarę opracowywania nowych części, a ponadto w zależności od wymagań wojska np. zmieniono zbiornik paliwa na większy. Trudno określić kiedy zaczęła się produkcja poszczególnych modeli i kiedy ją zakończono. Motocykle wojskowe nie posiadały numerowanych ram ani roku produkcji na tabliczkach znamionowych. Numerowane były tylko silniki, które jako części zamienne były oddawane do warsztatów naprawczych czy wymieniane na zapasowe z magazynów. Warsztaty wojskowe wymieniały też samodzielnie wiele zużytych elementów karoserii, oświetlenia czy wyposażenia na nowsze typy, które były wzajemnie wymienne.

            Armie byłej Federacji Rosyjskiej wykorzystują motocykle MW-750 do chwili obecnej. W związku z tym, że w Polsce motocykle MW nie były używane, są one rzadko spotykane. Pierwsze egzemplarze trafiały do nas z Białorusi na początku lat 90-tych w opłakanym stanie. Były to wycofywane z wojska wyeksploatowane motocykle. Z uwagi na swój charakter i rasową sylwetkę są poszukiwanymi motocyklami kolekcjonerskimi, a ich wartość jako zabytkowego motocykla wojskowego stale wzrasta.

            Prezentowany motocykl należy do Pawła Śnieżka, znanego w naszym gronie pasjonata motoryzacji. Paweł nabył swój motocykla kilka lat temu z ogłoszenia. Jego stan pozwalał na uruchomienie silnika, jednakże stan nadwozia kwalifikował go do napraw. Po pewnym czasie Paweł przeprowadził kapitalny remont pojazdu. Dzisiaj motocykla stanowi ozdobę kolekcji wojskowych zbiorów, którą właściciel stale powiększa.

 

 
 

Copyright © 2005 Dawids