Paweł - Junak M10

 

Konstruktorzy Junaka już na wstępie przewidywali możliwość stosowania w nim wózka bocznego. Był to bowiem czas kiedy znaczenie turystyczne jak i transportowe motocykli było bodaj największe ze względu na brak możliwości posiadania własnych czterech kółek. Wózek boczny stanowił substytut samochodu. Początkowo fabryka nie oferowała na sprzedaż wózka bocznego. Stąd na rynku pojawiły się cenione przez użytkowników Junaka „Sumy” krakowskiej spółdzielni „Metalowiec” czy „Trampy” z podkrakowskiej „Kuźni”.

Schyłek twórczości manufaktur nastał wraz z opracowaniem i podjęciem produkcji w 1959 roku przez Szczecińską Fabrykę Motocykli koszy WB1. Trzeba powiedzieć, że był to swego rodzaju ewenement, aby producent motocykli produkował jednocześnie wózki boczne. Prototyp wózka powstał jako pierwsze własne opracowanie szczecińskiego działu konstrukcyjnego. Wykonano go w Stoczni Szczecińskiej na Wydziale Produkcji Kutrów tzw. „wulkanie” latem 1957 roku, a zaprezentowano na wystawie zorganizowanej przy okazji narady użytkowników Junaka w listopadzie 1957 roku. Jego rama była spawana z rur stalowych i przystosowana do czteropunktowego połączenia z motocyklem. Koło jezdne pochodziło z Junaka i było zawieszone na krótkim wahaczu pchanym, współpracującym z gumowym elementem resorującym. Gondolę wykonaną z blachy stalowej wyposażono w wiatrochron z celuloidową szybą i brezentowy pokrowiec zakrywający wejście do gondoli. Siedzenie miało odchylane oparcie, za którym znajdowała się wnęka na bagaż. Masa własna wózka wynosiła 67 kg.

Wózek WB1 sukcesywnie modernizowano i dostosowywano do nowych typów motocykla. Po wprowadzeniu w Junaku „blaszanych” modernizacji modelu M10 także i kosz boczny uległ zmianom. Nowy wózek otrzymał pełnobębnowe koło, głęboki błotnik, nowe oświetlenie oraz oznaczenie WO3. To właśnie w tej odmianie wózki WB są dziś najczęściej spotykane.

Właścicielem przedstawianego poniżej Junaka M10 z wózkiem bocznym typu WO3 jest Paweł Śnieżek. Zarówno motocykl jak i gondola zostały wykonane w Szczecińskiej Fabryce Motocykli w 1965 roku. Staranność i troska właściciela pozwoliły motocyklowi odzyskać dawny urok, dzięki czemu wzbudza on ogromne zainteresowanie na naszych drogach.
 

 
 

 

Copyright © 2005 Dawids