Maksym - Jawa 175

 

           Historia marki JAWA rozpoczęła się w 1878 roku. Urodzony wówczas Frantisek Janecek swoją drogę ku technice zaczynał na studiach mechanicznych w Pradze, aby rozszerzać swoje horyzonty w Berlinie. Praca w Holandii ukształtowała go na tyle gruntownie, że już w wieku 31 lat otworzył własny warsztat. Z myślą o tworzeniu własnych motocykli pod koniec 1929 roku podpisał umowę licencyjną ze znanym niemieckim Wandererem. Tak oto powstały podwaliny firmy Janecka i Wanderera, skąd wzięła się nazwa, jak nietrudno się domyśleć, utworzona z pierwszych dwu liter obydwu udziałowców: JAWA.

          Następujące lata nie zachęcały do rozwoju i rozbudowy firmy. Świat opanował dotkliwy kryzys gospodarczy. Po przejściu jego epicentrum w 1932 roku pod znakiem JAWA powstał mały i tani motocykl z silnikiem Villiers 175 cm3 – będący rynkowym „strzałem w dziesiątkę”. Było to posunięcie zapewniające młodej czechosłowackiej wytwórni doskonały start. W kolejnych latach firma znacząco się rozwinęła. Logo czeskiego konstruktora sygnowało ciekawe motocykle, z czterosuwowymi jednostkami napędowymi, sportowe, wyczynowe, żużlowe. Cała koncepcja firmy doprowadziła do tego, że Jawa stała się w 1933 roku najpopularniejszym producentem motocykli w Czechosłowacji. Mając na względzie fakt, iż Czechosłowacja w ówczesnych czasach była jednym z bardziej znaczących prekursorów w dziedzinie motoryzacji, sukces motocykli Jawa był tym bardziej znaczący.

        W 1948 roku, dwa lata po pojawieniu się doskonałych modeli 250 Pérák, wprowadzono dwucylindrowe motocykle z dwusuwowym silnikiem o pojemności 350 cm3. Dwucylindrowa „350” bazowała na mniejszych modelach. W 1954 roku wprowadzono kolejne modele w klasach pojemnościowych 250 i 350 cm3 - oznaczone jako JAWA-EZ 353 i 354. Większy z modeli (dwucylindrowy 354) produkowano dla Związku Radzieckiego w zaprzęgu z wózkiem bocznym. Wkrótce do nich dołączyły bliźniacze konstrukcje w klasach pojemnościowych 125 i 175 cm3.

Przedstawiony na poniższych zdjęciach motor to Jawa 175 dwururka z 1958 roku. Bardzo popularny motocykl w latach 50-tych ze względu na swą atrakcyjną cenę i szeroką dostępność. Pojemność skokowa 171 cm3. Stopień sprężania 7,0. Moc maksymalna 9,5 KM przy 5000 obr/min.

Egzemplarz ten został zakupiony na przełomie 2005/2006 roku od pierwszego właściciela w stanie 100 % oryginału. Właściciel postanowił obecnie pozostawić motor w oryginalnym stanie, lecz zastrzega że w późniejszym czasie pojazd na pewno zostanie odrestaurowany i będzie jednym z najpiękniejszych motocykli.
 

 

 

Copyright © 2005 Dawids