Bogdan - Junak M10

 

            Prace nad projektem motocykla czterosuwowego, o pojemności większej od popularnych w owym czasie dwusuwów, rozpoczęto na przełomie 1951 i 1952 roku. Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie przystąpiło do opracowania założeń nowego jednośladu o dużej pojemności, wzorując się na najnowocześniejszych konstrukcjach angielskich. Początkowo plany przewidywały pojemność skokową 500 cm3 jednak w trakcie prac konstrukcyjnych zdecydowano o zmniejszeniu jej do 350 cm3.

           Pierwszy prototyp został pokazany we Wrocławiu w sierpniu 1954 roku. Produkcja masowa rozpoczęła się w 1957 roku i odbywała się w dwóch zakładach. Do produkcji silników wyznaczono Łódzką Wytwórnię Sprzętu Mechanicznego mającą już pewne doświadczenie w produkcji motoryzacyjnej. Montaż główny motocykli jak również produkcja elementów podwozia odbywała się w Szczecińskiej Fabryce Motocykli (SFM).

           Trzeba przyznać, że mimo pewnych drobnych niedociągnięć konstrukcyjnych Junak doskonale spełniał pokładane w nim nadzieje. Dzięki Junakom rozkwitła turystyka motocyklowa w Polsce. Junaki znakomicie spisywały się w zaprzęgach z wózkami bocznymi. Były to motocykle używane z powodzeniem przez Milicję Obywatelską. Stanowiły także podstawowy sprzęt średniej pojemności w krajowych klubach motocyklowych i przyczyniły się do wyszkolenia wielu znakomitych sportowców.

          Przez cały okres produkcji szczecińska wytwórnia dbała o ciągłe doskonalenie Junaka i eliminowanie jego wad, wykorzystując w tym celu także uwagi przekazywane przez prywatnych użytkowników i kluby motocyklowe. W 1960 roku zaprezentowano w Szczecinie nowy model oznaczony symbolem M10. Zmiany dotyczyły głównie silnika i podwozia. Podniesiono stopień sprężania i zastosowano nowy gaźnika produkcji polskiej. Wprowadzono pełno piastowe bębny hamulcowe, głębokie błotniki i nowoczesną obudowę reflektora. W takiej formie motocykl produkowano do początku 1965 roku. Produkcję przerwano, ale miłośnicy Junaków nie pozwolili, by najsłynniejszy polski motocykl odjechał do lamusa. Wkrótce Junaka okrzyknięto "polskim Harleyem" i stał się pojazdem kultowym.

           Prezentowany motocykl należy do pasjonata zabytkowych motocykli - Bogdana. Pojazd został kupiony półtora roku temu od starszej kobiety, w dosyć dobrym stanie, lecz niektóre elementy były jak to zwykle bywa "w worku". Blachy choć bez wżerów miały już ślady rdzy. Wytężona praca Bogdana zaowocowała pięknymi efektami. W motocyklu zostało naprawione wszystko, począwszy od silnika kończąc na drobnych chromowanych elementach. Na siodle jest oryginalne poszycie z lat 60 – tych. Prądnica pracuje na oryginalnych częściach i wytwarza napięcie 6V. Wielkim atutem motocykla jest to, że praktycznie wszystkie prace zostały wykonane rękami Bogdana, który dzisiaj może się pochwalić bezawaryjną eksploatacją Junaka. Warto zaznaczyć, że dzięki wiedzy i fachowości Bogdana w naszym mieście jest jeszcze jeden pięknie odrestaurowany motocykl.

 
 

 

 

Copyright © 2005 Dawids