Paweł - Komar 2320

 

Komar 2320 jest trzecim rozwinięciem polskiego motoroweru z tej rodziny i należy do najdłużej produkowanych jednośladów tego typu. Jego powstanie związane było z koniecznością zmian wynikających z przepisów, jakie miały wejść w 1964 roku. Zakładały one zmiany w przepisach kodeksu drogowego określające maksymalną prędkość motoroweru do 40 km/h oraz ograniczające moc silnika do 1,4 KM. Dotychczasowy silnik S38 montowany w modelu 231 o mocy 1,8 KM przestał spełniać te wymogi, dlatego konstruktorzy zostali zmuszeni do jego modernizacji.

Prezentacja nowego modelu Komara miała miejsce na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1963 roku. Nowym sercem „owada” stał się silnik S38B będący zmodernizowaną wersją dotychczasowej konstrukcji. Tak jak jego poprzednik (Komar 231), nowy motorower o symbolu 232 napędzany był silnikiem z Nowej Dęby.

Do najbardziej widocznych zmian w silniku należało zastosowanie odlewanej z lekkiego stopu osłony iskrownika zamiast dotychczasowej blaszanej oraz miejsce wyprowadzenia przewodów niskiego napięcia i linki zmiany biegów. Więcej zmian można było znaleźć wewnątrz, gdzie zamiast iskrownika IM-01 zastosowano zelmotowski zespół 30-11. Zwiększono przełożenie 1 biegu i zastosowano wiele drobnych zmian, których nie można było zaadoptować do poprzedniego modelu silnika. S38B rozwijał moc 1,4 KM.

W nowym typie Komara zastosowano nową obudowaną lampę posiadającą włącznik świateł. Po raz pierwszy pojawił się licznik oraz prędkościomierz. Z widocznych zmian przywrócono blaszane 2 stronne osłony gaźnika znane z pierwszego modelu 230. Komar 232 był również jako pierwszy malowany dwubarwnie bardzo trwałymi powłokami lakierniczymi. Najczęstszymi kolorami było malowanie szaro-niebieskie oraz czarno-czerwone.

Produkcja seryjna motoroweru ruszyła w marcu 1963 roku. Sztywna rama motoroweru nie zapewniała wysokiego komfortu jazdy, lecz istotą Komara nie był komfort ani szybkość tylko jego cena, dzięki której stał się ogólnie dostępny dla przeciętnego człowieka. W trakcie produkcji modelu 232 zastosowano nowy gaźnik oraz cylinder co było jedyna zmianą różniącą model 232 od 2320.

Sentyment do Komara powoli wraca, a motorowery te stają się coraz piękniejsze. Prezentowany egzemplarz „owada” należy do Pawła Śnieżka. Jest to model 2320 i pochodzi z 1969 roku. Ten doskonale zachowany motorower stanowi uzupełnienie niemałej kolekcji motocykli i jest doskonałym pojazdem na niewielkie podróże.
 

 
 

 

Copyright © 2005 Dawids