Stanisław Popowicz - Polski Fiat 508 III S

 

      Jeden z najpiękniej odrestaurowanych starych samochodów w Polsce - Fiat 508 III S jest własnością Stanisława Popowicza ze Stalowej Woli. Swego czasu Główna Komisja Samochodów Zabytkowych PZM przyznała mu tytuł "Automobila Roku".

   Model 508 produkowany był w Polsce na mocy umowy licencyjnej. Jest to unowocześniona konstrukcja auta oznaczonego 509, wytwarzanego już w drugiej połowie lat 20. we Włoszech (blisko 100 tys. egzemplarzy).

      "Pięćsetósemkę" przed laty kupił teść pana Stanisława. Auto było wówczas w fatalnym stanie. Trudno powiedzieć, iż był to kompletny pojazd, można było go właściwie nazwać workiem z częściami- wspomina obecny właściciel. Zresztą przez lata służył jako swego rodzaju magazyn na części. Na dobrą sprawę trzeba było zacząć budowę auta od podstaw. Prace renowacyjne nie były łatwe, bowiem brakowało wielu elementów. Całkowicie nowe jest m.in. nadwozie. Zdecydowano się na budowę dwuosobowego samochodu w wersji kabrio, o sportowym charakterze. Dlatego m.in. zmodernizowano nieco zawieszenie, które jest niższe niż w typowej limuzynie Fiata 508.

      Zależało mi na tym, żeby wszystko było oryginalne, dlatego zgromadzenie wszystkich elementów nie było łatwe (zaznacza pan Stanisław) Oczywiście nie było możliwości kupienia wszystkich części w jednym miejscu. Znalezienie ich trwało wiele miesięcy. Ostatecznie udało się skompletować wszystkie, choć nie ukrywam, iż pochodzą z różnych egzemplarzy tego modelu.

     Miejsca w tym niedużym, dwuosobowym kabriolecie jest bardzo niewiele, gdyż za tylnymi siedzeniami znajduje się zbiornik paliwa o pojemności 40 l oraz koło zapasowe. Samochód, napędzany na tylne koła, pod maską ma oryginalny benzynowy silnik o poj. 997 cm3 (pochodzący wprost z typowego Fiata 508) i mocy 24 KM. Według danych użytkownika spala średnio 8,5 l/100 km. To bardzo udany, czterocylindrowy silnik- podkreśla właściciel. Samochód, jak na pojazd produkowany przed 67 laty, był dosyć szybki. Prędkość maksymalna wynosiła ok. 100 km/h. Dziś da się nim jechać praktycznie tyle samo. Jednak nie o osiągi w tym wszystkim chodzi.

      Imponujący wygląd auta docenił Polski Związek Motorowy, którego Główna Komisja Samochodów Zabytkowych przyznała mu tytuł "Automobil Roku".

 

 
 


 
 
 
 
 
 
 
 

 

Copyright © 2005 Dawids