Jan Garbacz - Zaporożec 968 A

 

          Zaporożec to marka samochodów popularnych produkowanych od lat 60-tych na terenie byłego ZSRR. Pierwszym przedstawicielem tej marki, wytwarzanej przez zakład w Zaporożu (dzisiejsza Ukraina) był model 965, łudząco podobny do popularnego wówczas na zachodzie Europy Fiata 600 (wytwarzanego od 1955 roku).

           Nadwozie modelu 968A także miało swój zachodni pierwowzór, był nim wytwarzany w niemczech NSU Prinz. Tu rosjanie poszli jeszcze dalej i oba auta można ze sobą poprostu pomylić. Technicznie jednak oba samochody różniły się dość znacznie. W pojeździe radzieckim do napędu zastosowano oryginalną 4 cylindrową jednostkę w układzie V o pojemności 1196 cm3. Silnik ten nie był demonem szybkości, rozwijał moc 40 KM, a w mocniejszej wersji nawet 45 KM, jednak ta ostatnia odmiana nie była dostępna w Polsce. Poza kiepskimi osiągami, dużym hałasem, silnik ten cechował się sporym zużyciem paliwa. Zużycie 9l/100km (na trasie) nie jest bynajmniej kresem jego możliwości i spokojnie może zamknąć się wartością dwucyfrową. Duże zużycie paliwa, silnik w układzie widlastym oraz napęd na tylne koła, to nie jedyne pokrewieństwa z samochodami sportowymi. Kolejnym elementem spotykanym między innymi w Zaporożcu i znanej marce sportowych samochodów z Niemiec jest umieszczenie stacyjki po lewej stronie.

           Mimo wielu śmiesznych czasem dość prymitywnych rozwiązań samochód zaskakuje również na plus. Jednym z nich jest bardzo lekko pracujący układ kierowniczy (działa prawie jak ze wspomaganiem). Pozytywnie zaskoczy nas także fakt, iż Zaporożec posiadał ogrzewanie paliwowe typu webasto. Element ten był bardzo przydatny w syberyjskich warunkach. Wnętrze Zaporożca nie było tak prymitywne jak to znane chociażby z naszej rodzimej Syreny - zarówno ergonomia jak i poziom jego wyposażenia stały tu na nieco wyższym poziomie. Syrena była za to przestronniejsza. Zaporożec jest także samochodem mniejszym i z tego powodu rejestrowany był na 4 a nie 5 osób.

           Prezentowany egzemplarz pochodzi z roku 1975 i jest własnością Jana Garbacza, który otrzymał go od poprzedniego właściciela w stanie nieco odbiegającym od tego widocznego na zdjęciach. Samochód był bowiem po stłuczce. Szybka i skuteczna naprawa blacharska szybko przywróciła dawny blask i dziś Zporożec cieszy oczy stalowowolskich przechodniów swoim oryginalnym wyglądem i specyficznym brzmieniem widlastego silnika.

 

 

 

Copyright © 2005 Dawids