Łukasz - Nysa 521

 

       Historia producenta popularnych w Polsce samochodów dostawczych rozpoczęła się w 1952 roku, kiedy to powołano w Nysie Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych. Budowano tu wówczas nadwozia specjalne przystosowane do zabudowy na podwoziach samochodów ciężarowych Lublin 51 i Star 20.

      W marcu 1957 roku biuro konstrukcyjne w Nysie rozpoczęło prace nad konstrukcją samochodu dostawczego. Zgodnie z założeniami miał to być pojazd o konstrukcji ramowej, w którym zastosowano by silnik, zespoły napędowe i jezdne pochodzące z samochodu osobowego Warszawa M 20. Przystąpiono do wykonawstwa prototypów samochodów, którym nadano nazwę Nysa. Pierwsze seryjne Nysy pojawiły się na drogach już w 1958 roku.

        Samochody sygnowane logiem Nysa wzbudzały ogromne zainteresowanie na rynku, a konstruktorzy starali się sukcesywnie modernizować pojazd. Na 37 Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1968 roku zaprezentowano prototyp samochodu oznaczony symbolem Nysa 521. Przy projektowaniu nowego pojazdu główny nacisk położono na ulepszenie technologii oraz na podniesienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

       Nysa 521 w 1969 roku produkowana była w odmianach: izotermicznej, furgon, towos, mikrobus, sanitarka oraz jako kinowóz. W modelu tym nadal alternatywnie stosowano silniki produkowane w FSO: dolnozaworowy typu M-20 o mocy 38,3 kW i górnozaworowy S-21 o mocy 51,5 kW. Zmiany konstrukcyjne objęły głównie nadwozie i częściowo wyposażenie elektryczne. Dotychczasowa wagonowa sylwetka nadwozia zastąpiona została przez półklasyczną, z lekko wysuniętą komorą silnikową. Uzyskano przez to łatwiejszy dostęp do silnika i osprzętu umieszczonego w przedniej części samochodu. Zastosowano nowe szyby przednie o powierzchni zwiększonej o 30%, przez co znacznie poprawiono widoczność. Nadwozia wersji furgon i towos miały dodatkowe, przesuwne drzwi w prawej ścianie bocznej z otworem drzwiowym o wymiarach 1100x1130 mm.

       Prezentowana na zdjęciach Nysa 521 to wersja towos (towarowo-osobowa) z 1973 roku. Wyposażona jest w silnik górnozaworowy S-21. Na uwagę zasługuje bardzo rzadko spotykany niski dach. Wszystkie elementy wyposażenie zachowały się w oryginale. Średnie spalanie wynosi na trasie 15 l/100 km.

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2005 Dawids