Paweł Śnieżek - Polski Fiat 125p

 

Gdy w 1967 roku z taśm warszawskiego Żerania zjechał pierwszy Polski Fiat 125p, wiele sobie po tym modelu obiecywano. Choć już wtedy nie była to najnowocześniejsza konstrukcja to w porównaniu z produkowaną w Polsce Syreną czy Warszawą Fiat stanowił olbrzymi krok do przodu. Poza tym produkcja samochodu musiała za sobą pociągnąć szereg unowocześniających zmian w całym przemyśle dostarczającym podzespoły dla warszawskiej fabryki.

Polski Fiat 125p był konstrukcją opracowaną przez Włochów specjalnie z myślą o polskim licencjobiorcy i wywodził się z Fiata 125. Różnice między tymi dwoma modelami polegały głównie na zastosowanej technice - włoski odpowiedni był znacznie nowocześniejszy, choć zewnętrznie auta niewiele się różniły. Elementy wnętrza, zawieszenie oraz przede wszystkim silnik w naszym Fiacie zostały przejęte ze starszego modelu 1300/1500, który w Polsce był nazywany „wanną”.

Początkowo pod maskę trafiał silnik o pojemności 1295 cm3 i mocy 60 KM (mocniejsza 75-konna wersja 1500 była dostępna od 1969 roku). Zdaniem znawców tematu właśnie ta niewysilona jednostka gwarantowała najmniejszą awaryjność. Właściwa eksploatacja (terminowa wymiana oleju, filtrów oraz regulacja zaworów) odwdzięczała się przebiegami minimum 150 tys. km.

Choć dziś brzmi to dziwnie, samochód początkowo był dostępny jedynie na tzw. asygnaty dla ściśle wyselekcjonowanego grona osób w Polsce - zazwyczaj asygnaty otrzymywali „zasłużeni” partyjni notable, albo wysocy rangą wojskowi. Innym sposobem wejścia w posiadanie auta było kupno go za dolary. Reszta społeczeństwa mogła próbować szczęścia w tzw. przedpłatach, ale i to nie dawało gwarancji uzyskania upragnionego „dużego” Fiata.

Polski Fiat 125p w dobrym stanie jest dziś rarytasem niezależnie od roku w którym go wyprodukowano. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1970 roku i należy do Pawła Śnieżka. Auto posiada jednostkę napędową o pojemności 1300 cm3. Przeznaczeniem samochodu miało być złomowisko, jednak dzięki staraniom obecnego właściciela pojazd został odkupiony i uratowany od zapomnienia.

 
 

 

 

Copyright © 2005 Dawids