Wystawa "Stare motocykle i rowery"

 

W okresie od 14 lipca do 30 września 2005 roku, na zamku w Baranowie Sandomierskim prezentowana była wystawa pt. „Stare motocykle i rowery”, której współtwórcami były osoby z klubu „Retro Stalowa Wola”.

„Stare motocykle i rowery” to tematyczna wystawa obejmująca prezentację eksponatów będących w posiadaniu prywatnych kolekcjonerów. W komnatach zamku zaprezentowano szereg zabytkowych motocykli i rowerów, dokumentujących historię motoryzacji w Polsce i na świecie. Większość z przedstawionych tam pojazdów była odrestaurowana, a także sprawna technicznie.

Wystawa wzbudzała entuzjazm i niemałe zainteresowanie wszystkich zwiedzających. Niejednokrotnie spoglądając na zgromadzone eksponaty, nasi dziadkowie i rodzice wspominali dawne czasy kiedy sami użytkowali takie pojazdy. Historia skomplikowała losy ludzi, którzy w latach 80 masowo wyzbywali się motocykli. Dzisiaj, gdy dominuje moda na stare historyczne przedmioty, motocykle są przedmiotem poszukiwań coraz szerszej grupy ludzi. Na świecie, a także w Polsce bardzo dynamicznie rozwija się rynek staroci. Istnieje wiele firm i zakładów wyspecjalizowanych w wytwarzaniu części do zabytków. Stale rosnąca liczba organizowanych bazarów dowodzi, że coraz więcej osób interesuje się historią motoryzacji.

Na wystawie zaprezentowano prawdziwe perły motoryzacyjne, które dzięki zabiegom renowacyjnym cieszyły oko niejednego zwiedzającego. Należały do nich:

Legendarny przedwojenny polski motocykl Sokół 600 RT. Skonstruowany w Państwowych Zakładach Inżynierii w 1935 roku przez jednego z najzdolniejszych inżynierów Polski Międzywojennej- Tadeusza Rudawskiego. Z założenia był to motocykl turystyczny, lecz potrzeby armii i służb państwowych sprawiły, że konstrukcyjnie przygotowany był do intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach. Pomimo, że nie był motocyklem nowoczesnym, posiadał nowatorskie rozwiązania przede wszystkim w konstrukcji zespołów napędowych. Szybko zdobył popularność, co pozwoliło na kontynuowanie prac nad jego doskonaleniem. Wyprodukowano około 4000 sztuk pojazdów do wybuchu wojny. Był to motocykl wystarczająco silny, aby obciążyć go wózkiem bocznym. W przedwojennej Polsce bardzo ceniono rywalizacje sportową, dzięki czemu Sokoły 600 regularnie uczestniczyły w rajdach i innych imprezach sportowych. Najbardziej spektakularnym wyczynem było zdobycie szczytu Kasprowy Wierch przez dwa Sokoły 600 w lipcu 1939 roku. Motocykl wyposażono w czterosuwowy jednocylindrowy silnik o pojemności 575 cm3 i mocy 15 KM, który pozwalał rozwijać prędkość rzędu 110 km/h.

Innym motocyklem, który zaprezentowany został na baranowskim zamku był Triumph S 350 z 1928 roku. Był on zarazem najstarszym pojazdem na wystawie. Motocykl wyposażono w silnik dwusuwowy o pojemności 350 cm3. Obecny właściciel odkupił go od pewnego starszego człowieka dopiero po 7 latach składania swoich ofert!

Nie należy zapomnieć o amerykańskim motocyklu Harley Davidson WLA z 1942 roku. Takie motocykle używała amerykańska armia w czasie II Wojny Światowej. Cześć pojazdów została przekazana Rosji na mocy traktatów. Używane przez Armię Czerwoną, po wojnie przeszły w posiadanie prywatnych właścicieli.

Wszyscy na pewno znamy najbardziej interesujący motocykl w powojennej historii Polski. Jest nim niewątpliwie Junak. Już w momencie tworzenia tego pojazdu przygotowywano się do dalszego rozwoju tej konstrukcji. W budowie Junaka wyraźne piętno wywarły maszyny angielskie, dzięki czemu był motocyklem względnie nowoczesnym. Produkcję powierzono Szczecińskiej Fabryce Motocykli. Pierwsze egzemplarze zmontowane zostały w 1957 roku Solidna budowa pozwalała na jazdę z wózkiem bocznym. Pomimo niewielkiej mocy i dużej masy wykorzystywano Junaki w sporcie. Niestety w 1965 roku zaniechano rozwoju tej marki i zamknięto produkcję.

Oprócz wspomnianych motocykli można było podziwiać Peugeota z 1930 roku, DKW SB 250, Zundappa DB 200 i K 500.

Na wystawie zaprezentowano także wiele ciekawych rowerów produkcji polskiej i zagranicznej. Wspomnieć należy tutaj o rowerze Jana Kamińskiego, rowerze wyścigowym Lecha Piaseckiego, na którym zdobył tytuł Mistrza Świata Amatorów oraz rowerze z małym silnikiem Solexa.

 

 
 
 

 

Copyright © 2005 Dawids